پنج شنبه ١١ تير ١٣٩٤ - 
1 2 3 4
 
برنامه غذایی نامناسب می تواند خطر سوء تغذیه،کمبود ریزمغذی¬ها،  اضافه وزن و چاقی را در کودکان  و نوجوانان  افزایش  دهد.     • برنامه غذایی نامناسب از جمله مصرف بی رویه فست فودها (سوسیس،کالباس، انواع پیتزا، ساندویچ¬ ها) غذاهای شور و پرنمک، مواد قندی و شیرین می¬تواند خطر اضافه وزن و چاقی، چربی خون بالا، فشار خون بالا، بیماری¬های قلبی- عروقی و سرطان¬ها را افزایش دهد. • قبل از تهیه و خوردن غذا و میان وعده دست¬ها با آب وصابون شسته شود. • ازخریدن آب¬میوه، معجون، شیرموز و ... ازمکان ¬هایی که کارت بهداشت ندارند خودداری کنید. • غذاهای خام و پخته را باید دریخچال جدا از هم نگهداری کرد و با هم مخلوط نکنید. • درتهیه غذا، ازنمک یددار تصفیه شده که دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت می¬باشد و به مقدار کم استفاده شود. • غذاهای پخته شده نباید بیش از نیم ساعت خارج از یخچال نگهداری شوند. • در تهیه غذا از روغن های مایع که میزان اسید چرب ترانس آن¬ها کمتر از 5% است استفاده شود. • از بسته بندی و عرضه مواد خوراکی درکاغذهای باطله و روزنامه و کیسه های پلاستیکی مصرف شده ورنگی اکیداً خودداری شود. • درصورت استفاده از ظروف یک¬بار مصرف این ظروف باید مخصوص موادغذایی گرم یا سرد باشند. • غذا از زمان پخت تا هنگام توزیع بایدکاملاً داغ باشد. • برای حفظ ارزش غذایی وکیفیت غذا، موادغذایی پس از خارج شدن ازحالت انجماد (یخ ¬زدگی) باید هرچه زودتر مصرف شوند و از انجماد مجدد موادغذایی خودداری گردد. • باتوجه به روند رو به گسترش بیماری¬های قلبی و عروقی، چاقی وانواع سرطان¬ها که مستقیماً درارتباط با مقدار و نوع چربی مصرفی است، از قراردادن کره حیوانی و گیاهی درکنار غذاها مثلاً چلوکباب و یا جوجه کباب همراه با برنج خودداری شود. • محصولات غذایی بسته بندی شده باید ازتولیدات کارخانجات معتبر تهیه و دارای پروانه ساخت، سری ساخت و تاریخ تولیدو مصرف باشد. • به منظورکاهش خطرابتلا به بیماری¬های قلبی وعروقی، فشارخون و چربی خون، درطبخ غذا از روغن مایع استفاده شود و تا حدامکان غذاها به جای سرخ شده، به صورت آب¬پز، بخارپز و کبابی و یا کم سرخ باشعله کم تهیه شوند. • یک پیاله ماست همیشه و روزانه در کنار غذا سرو شود. • به جای انواع نوشابه ¬های گازدارکه به علت قند زیاد )هربطری300 میلی لیتری نوشابه درحدود 28 گرم قند دارد( موجبات چاقی را فراهم می¬کند، نوشیدنی¬های سالم¬تر مثل دوغ پاستوریزه وکم نمک و )بدون گاز(،آب بهداشتی و یاماءالشعیر توصیه می¬شود. • هنگام خرید کشک مایع دقت کنید کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد. کشک مایع را قبل ازمصرف به مدت 15 دقیقه بجوشانید. • درموقع خرید گوشت به صورت چرخ¬کرده بهتراست ازفروشنده بخواهیدکه عمل چرخ کردن درحضور شما انجام شود. • ازمصرف مرغ هایی که ظاهر کوچ و نحیف دارند، خودداری کنید. اندازه متوسط مرغ بهترین است، زیرا چربی آن کمتر است. • پوست مرغ را که دارای چربی زیاد است، قبل از پخت جدا کنید تا آنجا که ممکن است، ازسرخ کردن گوشت دوری کنید و در عوض آن را بریان کنید درمصرف مغز و زبان به علت دارا بودن چربی زیاد افراط نکنید. • برای پیشگیری از بیماری¬های قلبی- عروقی 2 بار در هفته ماهی مصرف کنید. • مواد غذایی که در منزل انبار می¬شوند باید هر چند وقت یک¬بار جا به جا و از نظرآلودگی وفساد بررسی شوند. • از حرارت دادن زیاد و طولانی روغن¬های مایع خودداری کنید. • مصرف روغنی که چند بارحرارت دیده به طور جدی پرهیز کنید. • روغن¬هایی را که بو و غلظت آنها زیاد است و تغییر رنگ داده اند خریداری نکنید. • هنگام خرید به تاریخ تولید و مصرف روغن توجه کنید. • درظرف روغن مایع را پس از هر بار مصرف ببندید و درجای خنک و دور از نور نگهداری کنید. • برای پیشگیری از چاقی و بیماری¬های¬قلبی- عروقی مصرف روغن را کاهش دهید. • از خرید و مصرف کنسرو بادکرده و زنگ زده خودداری کنید. • از نگهداری قوطی کنسرو در یخچال ومحیط های مرطوب خودداری کنید. • از خرید کنسروهایی که پروانه ساخت از وزارت بهداشت و تاریخ تولید و مصرف ندارند خودداری کنید. • قبل از بازکردن درکنسرو آن را به مدت 15 - 10 دقیقه در داخل آبی که در حال جوشیدن استقرار داده حرارت دهید و پس از سرد شدن مصرف کنید. • سبزی¬های برگ سبزی مانند اسفناج را درکیسه¬ای پلاستیکی قراردهید و در یخچال نگهداری کنید. • سبزیجاتی مانند کاهو را نیز در پارچه خشک و تمیز بپیچید و در یخچال بگذارید. • درموردسبزی خوردن نیز بعد از شستشو و خشک کردن کامل آن، درظرف رویی درب دار در یخچال نگهداری شود با این کار شما 5تا6 روز سبزی خوردن تازه دارید. • سبزیجاتی مانند انواع کلم¬ها و گل¬کلم را شسته در یخچال بگذارید و قبل از هر بار مصرف آنها را بشویید )شستن میوه وسبزی رطوبت کافی را برای رشد باکتری¬ها فراهم می¬کند بنابراین بهتر است که درست قبل از مصرف شستشو انجام شود مگر در مواردی که به طورکامل خشک و سریع مصرف شوند(. • چربی موجود درسبزی¬ها بسیار پایین است و سبزی¬ها فاقد کلسترول می¬باشند بنابراین مصرف آنان برای سلامت قلب تجویز می¬شود. • اکثرسبزی¬ها دارای ویتامین C فراوان هستند .ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ها دارد. ویتامین C به وفور درسبزی¬هایی مانند فلفل، کلم بروکلی وگوجه فرنگی یافت می¬شود. • سبزی¬ها حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر می¬باشند .فیبر موجود در سبزی¬ها در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش اساسی دارد. • سبزی هادارای کالری پایین می¬باشند، حجیم و سیرکننده هستند و مصرف زیاد آنان در مقایسه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می¬شود. • سبزی¬ها حاوی فیبر، آنتی اکسیدان¬ها و املاح معدنی فراوان و ترکیبات دیگر می¬باشند و خطر پیشرفت دیابت نوع دوم و عوارض آن را کاهش می¬دهند. • ازمصرف نمک¬هایی که پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند اکیداً خودداری کنید. • نمک¬هایی که با اسامی نمک دریا، نمک شفا و نمک طبیعی عرضه می¬شوند مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند و فاقد استانداردهای لازم می¬باشند. • نمک¬هایی که با اسامی نمک دریا، نمک شفا و نمک طبیعی عرضه می شوند ید کافی ندارند و به هیچ وجه نمی¬توانند نیاز بدن به ید را تامین کنند. همچنین ناخالصی¬های زیادی دارندکه سلامت مصرف کننده را به خطر می¬اندازند. • سرسفره غذا از نمکدان استفاده نکنید. • برچسب¬های موادغذایی را حتما ًبخوانید تا از میزان نمک موجود درآنها مطلع شوید. • مقدارزیادی سبزیجات و میوه¬جات تازه مصرف کنید. غیر از اثرات مفید مصرف میوه¬ها و سبزیجات، پتاسیم موجود درآنها باعث تعادل سدیم در یافت می¬شود. • بهتر است نمک را کم مصرف کنید، اما اگر می¬خواهید آن را در غذا بریزید، نمک را در آخرین مرحله پخت، به مقدار خیلی کم اضافه کنید. • نمک یددار را باید در ظروف دربسته )چوبی، پلاستیکی، سفالی، شیشه¬ای¬رنگی( دور از نور و رطوبت نگهداری گردد. • نگهداری نمک یددار درظرف شیشه¬ای شفاف و دربسته داخل کابینت آشپزخانه نیز روش مطمئنی برای حفظ میزان ید نمک نیست. • نمک به اندازه خریداری شود و حداکثر 6ماه پس از خرید مصرف گردد. • جهت حفظ ید، نمک باید درانتهای طبخ به غذا اضافه شود. • مصرف زیاد نمک یکی از مهمترین دلایل فشارخون بالا در کشور است. فشارخون بالا از مهم¬ترین علل بیماری¬های قلبی عروقی است . سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده مصرف نمک بایدکمتر از 5 گرم)کمتر از یک قاشق چایخوری( باشد درحالی که درکشور ما متوسط مصرف نمک 12 - 10 گرم درروزاست. • علاوه برکاهش مصرف نمک، میزان ید موجود درنمک وکیفیت وسلامت نمک مصرفی نیز حائراهمیت است. • بهترین نمک خوراکی محصولی است که دارای مشخصه تصفیه تبلور مجدد بوده و رنگ آن کاملاً سفید، دانه بندی آن کروی شکل، یددار و دارای مهراستاندارد، مجوز بهداشت و ازکارخانجات معتبر باشد . این نوع نمک فاقد هرگونه ناخالصی است. • یکی از مشکلات اساسی که دراثر مصرف نمک تصفیه نشده ممکن است پیش بیاید، اختلال در عملکرد کلیه هاست، چراکه کلیه¬ها مسئول دفع مواد سمی از بدن هستند و تجمع این مواد به مرور زمان، باعث ایجاد سنگ شده و به بافت کلیه آسیب می¬رساند. • مصرف نمک راکاهش دهید. • ازنمک یددار تصفیه شده به مقدارکم استفاده کنید.
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 212582
 بازدید امروز : 1375
 کل بازدید : 921318
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.68
دستــرسی ها
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی - مرکز بهداشت شمال تهران
آدرس : تهران - خیابان شریعتی - نرسیده به پل سیدخندان - کوچه اشراقی - پلاک 2/16
تلفن : 88511361 - 021
پست الکترونیک : shc_sbmu@sbmu.ac.ir
 
 
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.